jueves, 19 de mayo de 2016

Pete Townshend cumple 71 años



Peter Dennis Blandford "Pete" Townshend (19 de mayo de 1945) es un guitarrista, cantante y compositor británico de rock, reconocido principalmente por su trabajo con el grupo de rock The Who. Su carrera con The Who abarca más de cuarenta años, durante los cuales el grupo pasó a ser considerado una de las bandas más influyentes de la década de 1960 y de 1970. Según declaró Eddie Vedder, líder de Pearl Jam: «The Who es posiblemente el mejor grupo en directo». Dentro de The Who, Townshend es el principal compositor y ha escrito más de cien canciones para un total de once discos de estudio del grupo, en su mayoría álbumes conceptuales y óperas rock como Tommy (1969), Quadrophenia (1973) y Endless Wire (2006). Tras la primera disolución del grupo en 1983, publicó trabajos conceptuales en solitario como Empty Glass (1980), White City: A Novel (1986), The Iron Man: The Musical by Pete Townshend (1989) y Psychoderelict (1993), y emprendió otras actividades extramusicales como editor de Faber & Faber. En el plano musical, aunque su principal instrumento es la guitarra, toca otros instrumentos como los teclados, el banjo, el bajo y sintetizadores. Además, ha contribuido como colaborador o autor para periódicos, artículos de revistas, críticas de libros, ensayos y guiones, y ha colaborado como compositor para otros artistas y músicos. Fue situado en el puesto tres de la lista de los mejores guitarristas en el libro de Dave Marsh The New Book of Rock Lists, en el puesto 10 de la lista de los 50 mejores guitarristas de la web de Gibson, y en la misma posición de la lista de los 100 mejores guitarristas elaborada por la revista Rolling Stone. En 1990, Townshend ingresó en el Salón de la Fama del Rock and Roll como miembro de The Who.
                                     

Peter Dennis Blandford "Pete" Townshend (born 19 May 1945) is an English musician, singer, songwriter, and multi-instrumentalist, best known as the lead guitarist and songwriter for the rock band The Who. His career with the Who spans more than 50 years, during which time the band grew to be considered one of the most influential bands of the 20th century. Townshend is the main songwriter for the Who, having written well over 100 songs for the band's 11 studio albums, including concept albums and the rock operas Tommy and Quadrophenia, plus popular rock radio staples such as Who's Next, and dozens more that appeared as non-album singles, bonus tracks on reissues, and tracks on rarities compilations such as Odds & Sods (1974). He has also written more than 100 songs that have appeared on his solo albums, as well as radio jingles and television theme songs. Although known primarily as a guitarist, he also plays keyboards, banjo, accordion, harmonica, ukulele, mandolin, violin, synthesiser, bass guitar, and drums, on his own solo albums, several Who albums, and as a guest contributor to an array of other artists' recordings. He is self-taught on all of the instruments he plays and has never had any formal training. Townshend has also contributed to and authored many newspaper and magazine articles, book reviews, essays, books, and scripts, and he has collaborated as a lyricist and composer for many other musical acts. Due to his aggressive playing style and innovative songwriting techniques, Townshend's works with The Who and in other projects have earned him critical acclaim. He was ranked No. 3 in Dave Marsh's list of Best Guitarists in The New Book of Rock Lists, No. 10 in Gibson.com's list of the top 50 guitarists, and No. 10 again in Rolling Stone magazine's updated 2011 list of the 100 greatest guitarists of all time In 1983, Townshend received the Brit Award for Lifetime Achievement, in 1990 was inducted into the Rock and Roll Hall of Fame as a member of the Who, in 2001 received a Grammy Lifetime Achievement Award as a member of the Who, and in 2008 received Kennedy Center Honors. He and Daltrey will receive The George and Ira Gershwin Award for Lifetime Musical Achievement at UCLA on May 21, 2016.

miércoles, 18 de mayo de 2016

Jack Johnson cumple 41 años



Jack Johnson (nacido el 18 de mayo de 1975) es un cantautor de folk rock, surfista, poeta, cineasta, músico conocido por sus trabajos en los géneros de soft rock y acústicos. En 2001, se logró un éxito comercial después del lanzamiento de su álbum debut, Brushfire Fairytales. Él ha lanzado ya cinco álbumes más, una serie de EPs y películas de surf/bandas sonoras. También es conocido por la organización de un evento anual, el Festival Kōkua. Canciones notables del repertorio de Johnson incluyen «Upside Down», «Flake», «I Got You», «Sitting, Waiting, Wishing», «If I Had Eyes», «You And Your Heart», «Taylor», «Better Together», «Good People», y «Breakdown» ack Johnson nació y se crio en la costa norte de Oahu, Hawaii.1 El hijo del conocido surfista Jeff Johnson, tomó un interés en la profesión de su padre. Jack empezó a aprender a surfear a la edad de 5años. A los 17 años se convirtió en el invitado más joven en llegar a las finales de surf en Pipeline Masters sobre la costa norte de Oahu. Una semana más tarde, sin embargo, su paso como un surfista profesional terminó cuando sufrió un accidente de surf en Pipeline que puso más de 150 puntos de sutura en la frente y se retiró algunos de sus dientes, lo que más tarde se convirtió en la inspiración para la canción «Drink the Water». Jack Johnson se graduó de la Escuela Secundaria Kahuku en la costa norte de Oahu. Más tarde asistirá a la Universidad de California en Santa Bárbara, y se graduó con una licenciatura en cine y música de producción. Mientras que Johnson aprendió la guitarra a la edad de 8 años y empezó escribir canciones a la edad de 12 años, su pasión por la música creció cuando él tocaba la guitarra rítmica de la banda Soil (no se debe confundir con la banda de heavy metal del mismo nombre) en la universidad. Johnson da crédito a sus influencias de compositores como Bob Dylan, Jimi Hendrix, Radiohead, Otis Redding, G. Love and Special Sauce, Ben Harper, Sublime, The Beatles, Bob Marley, Neil Young, y A Tribe Called Quest.4 Los nombres de Johnson Jimi Hendrix como su guitarrista favorita de todos los tiempos.
                             
  Jack Hody Johnson (born May 18, 1975) is an American singer-songwriter, musician, actor, record producer, and a former professional surfer. Johnson is known primarily for his work in the soft rock and acoustic genres. In 2001, he achieved commercial success after the release of his debut album, Brushfire Fairytales. Johnson has hit the Billboard200 #1 chart for the albums: Curious George (Soundtrack) in 2006, Sleep Through The Static in 2008, To the Sea in 2010, and From Here to Now to You in 2013 - 2014. Johnson's In Between Dreams album peaked at #2 in 2005 and again in 2013 on the Billboard 200. Johnson is active in the ecology and sustainability movement, often with an ocean-centric focus. Johnson and wife Kim created the Johnson Ohana Charitable Foundation and the Kōkua Hawaii Foundation. In 2008 Johnson adopted the concept of greening (reduce and reuse), and donated 100% of the proceeds of the Sleep Through the Static tour to the Johnson Ohana Charitable Foundation. Similarly, the proceeds from the 2010 To The Sea album tour went to All At Once, a Johnson backed collaborative of greening charities promoting fan involvement.

Rick Wakeman cumple 67 años

Rick Wakeman, nacido Richard Christopher Wakeman (Londres, 18 de mayo de 1949) es un teclista británico, famoso por ser integrante del grupo de rock progresivo Yes y por su prolífica carrera solista. Empezó siendo un pianista entrenado en música clásica, y se hizo célebre por el empleo de multitud de teclados electrónicos que fueron en su momento de última generación, y el uso de orquestas y coros como acompañamiento de una banda de rock. Compró su primer teclado electrónico (un sintetizador Minimoog) del actor Jack Wild. Wakeman pudo comprarlo a mitad de su precio de venta ya que Wild creía que no funcionaba bien porque solo ejecutaba una nota a la vez (no sabía que se trataba de un sintetizador monofónico). Actualmente tiene un programa en la radio Planet Rock. Es considerado por la crítica musical y los aficionados como uno de los más destacados teclista de rock de todos los tiempos Rick Wakeman nació en el suburbio de Perivale, al Oeste de Londres, y asistió a la escuela Drayton Manor Grammar School. Estudió piano, clarinete, orquestación y música moderna en el Royal College Music de Londres, pero pronto relegó sus estudios en favor de las sesiones en vivo en pubs y clubes londinenses, por lo que fue finalmente expulsado. Desde 1969 y hasta 1973, Wakeman sería un músico de sesión muy activo, colaborando en discos de artistas como David Bowie, para el que toca el mellotron en los álbumes Space Oddity (1969) y Hunky Dory (1971, en los temas «Life on Mars?», «Oh! You Pretty Things» y «Changes»); de Cat Stevens, para el que toca el piano en el tema «Morning Has Broken»; o de Al Stewart. En 1985, Wakeman colaboraría otra vez con Bowie en el álbum Absolute Beginners. También participó como músico de sesión en el álbum Dragonfly (1970), del grupo Strawbs, al que finalmente se incorporó como miembro permanente y grabó con ellos entre 1970 y 1971 los álbumes Just a Collection of Antiques and Curios y From the Witchwood. En 1971 se editaría también un álbum, Piano Vibrations, resultado de una grabación para la que Wakeman fue contratado con el propósito de interpretar la música de acompañamiento para un artista desconocido. La grabación se hizo en los estudios Pye en Londres, y fue publicado por Polydor aprovechando el éxito de Strawbs. Wakeman entró en la banda de rock Yes en 1971, en sustitución del teclista Tony Kaye. Su primer álbum con el grupo fue Fragile (1971, Reino Unido; 1972, Estados Unidos), al que seguirían Close to the Edge (1972), el doble Tales from Topographic Oceans (1973) y el triple en directo Yessongs (1973). Abandonó la banda después de la gira de presentación de Tales from Topographic Oceans.


Richard Christopher "Rick" Wakeman (born 18 May 1949) is an English keyboardist, songwriter, television and radio presenter, author, and actor. He is best known for being in the progressive rock band Yes across five tenures between 1971 and 2004 and for his solo albums released in the 1970s. Born and raised in West London, Wakeman intended on being a concert pianist but quit his studies at the Royal College of Music in 1969 to become a full time session musician. His early sessions included playing on "Space Oddity", among others, for David Bowie and songs by Junior's Eyes, T. Rex, Elton John, and Cat Stevens. Wakeman became a member of Strawbs in 1970 before joining Yes a year later, becoming part of the band's "classic" line-up and playing on some of their most successful and influential albums across two stints until 1980. Wakeman began a solo career during this time, in 1973; his most successful albums are his first three: The Six Wives of Henry VIII, Journey to the Centre of the Earth, and The Myths and Legends of King Arthur and the Knights of the Round Table. He formed his rock band, The English Rock Ensemble, in 1974 which he continues to perform with. Wakeman pursued solo projects throughout the 1980s that varied in levels of success; his most successful album was 1984, released in 1981, which was followed by his minor pop hit single, "Glory Boys", from Silent Nights, in 1985. He hosted the television show Gastank, and produced the first of many New-age and ambient albums. In 1988, he co-formed Anderson Bruford Wakeman Howe which led to his third Yes stint until 1992. He returned twice more between 1995 and 2004, during which he completed several more solo projects and tours, including venturing into Christian music. Wakeman continues to perform concerts worldwide in various capacities. Wakeman's discography includes over 90 solo albums[1] that range from several musical styles. He has made many television and radio appearances; in recent years he became known for his contributions to the BBC comedy series Grumpy Old Men and his radio show on Planet Rock that aired from 2005 to 2010. Wakeman has written three books; an autobiography and two memoirs. Wakeman was born in the west London suburb of Perivale. The only child of Cyril Frank Wakeman and Mildred Helen Wakeman the three lived in Wood End Gardens in nearby Northolt. Cyril played the piano in a dance band while he was in the army and worked at a building suppliers, joining as an office boy at fourteen to become one of its board of directors. Mildred worked at a removal firm. In 1954, Wakeman began at Wood End Infants School in Greenford followed by Drayton Manor Park Grammar School in Hanwell in 1959.When Wakeman turned seven, his father paid for weekly piano lessons with Dorothy Symes which lasted for eleven years. She recalled that Wakeman "passed everything with a distinction" and was an "enjoyable pupil to teach, full of fun and with a good sense of humour", but noted his lack of self-discipline when it came to practicing Symes entered Wakeman in many music competitions around London who went on to win many awards, certificates, and cups. In his teenage years Wakeman attended church and learned the church organ, became a Sunday school teacher, and chose to be baptised at eighteen Wakeman described himself at school as "a horror ... I worked hard in the first year, then eased up". During his time at Drayton Manor school Wakeman played in his first band, the trad jazz outfit Brother Wakeman and the Clergymen. He also formed Curdled Milk, a joke on "Fresh Cream" by Cream, to play at the annual school dance. The band were unpaid after Wakeman lost control of his car and drove across the headmaster's rose garden at the front of the school, thereby forfeiting their performance fee to pay for the damage. At fourteen Wakeman joined the Atlantic Blues, a local blues group that secured a year's residency at a mental health rehabilitation club in Neasden.In 1966, he joined the Concordes, later known as the Concorde Quartet, playing dance and pop songs at local events with his cousin Alan on saxophone and clarinet. Wakeman used the money earned from their gigs to buy a Pianet, his first electronic instrument.[8] In 1967, Wakeman began a tenure with the Ronnie Smith Band, a dance group based at the Top Rank ballroom in Watford. There he met singer Ashley Holt, who later sang on many of Wakeman's future albums and tours. In 1968, Wakeman secured a place at the Royal College of Music in London, studying the piano, clarinet, orchestration, and modern music, with the intention of becoming a concert pianist. To enter he needed to pass eight music exams to earn his A-levels, which required him, as his mother remembered, "to do two years' work in ten months". Wakeman put in the effort following a ten shilling bet with his music teacher who believed he would not succeed, and refusing his father's offer to work with him. Wakeman joined the Royal College on a performers course before a change to the teachers course, but quickly found out that "everyone else there was at least as good as me; and a lot of them much better." He adopted a more relaxed attitude to his studies, spending much of his time drinking in pubs and with the staff at the Musical Bargain Centre, a music shop in Ealing.[16] Wakeman's first booking as a session musician, and his first time in a recording studio, occurred when guitarist Chas Cronk entered the shop one morning in need of an organist and brass arranger for members of the Ike & Tina Turner band. During the session Wakeman met producers Tony Visconti, Gus Dudgeon, and Denny Cordell, who was impressed with his performance and offered him more session work for artists at Regal Zonophone Records, which Wakeman accepted and began skipping college in favour of sessions.

lunes, 16 de mayo de 2016

The Who


The Who es una banda británica de rock considerada un icono de la música del siglo XX, formada en 1962 con el nombre de The Detours que cambió a aquel tras la incorporación del baterista Keith Moon. De esa manera, con Roger Daltrey (voz), Pete Townshend (guitarra, teclados y voz), John Entwistle (bajo y voz) y Keith Moon (batería y voz) potenció su carrera escalando a los primeros puestos del ambiente del rock inglés. Fue conocida por sus energéticas presentaciones en vivo las cuales incluían la destrucción de sus instrumentos. The Who ha vendido alrededor de 100 millones de discos,3 posicionaron 27 sencillos en el Top 40 en el Reino Unido y Estados Unidos, así como 17 álbumes en el Top 10, obteniendo 18 discos de oro, 12 de platino y 5 de multi-platino sólo en los Estados Unidos. The Who alcanzó la fama en el Reino Unido con una serie de sencillos que se ubicaron en el Top 10, impulsados en parte por emisoras de radio piratas como Radio Caroline, iniciando su éxito en enero de 1965 con «I Can't Explain». Los álbumes My Generation (1965), A Quick One (1966) y The Who Sell Out (1967) lo siguieron, con los dos primeros alcanzando el Top 5 en el Reino Unido. Su primer hit en el Top 40 fue «Happy Jack» y, posteriormente, ingresó en el Top 10 ese mismo año con «I Can See For Miles». Su fama creció con actuaciones memorables en los festivales de Monterey, Woodstock y en Isle of Wight. En 1969 lanzaron Tommy, el primero de una serie de álbumes Top 10 en los Estados Unidos, seguidos por Live at Leeds (1970), Who's Next (1971), Quadrophenia (1973), The Who By Numbers (1975), Who Are You (1978) y The Kids Are Alright (1979). Moon murió en 1978 a la edad de 32 años. Después de su muerte, la banda lanzó dos álbumes de estudio, Face Dances (1981) que alcanzó el Top 5 en las listas de Estados Unidos y el Reino Unido, y posteriormente It's Hard (1982), que alcanzó el Top 10 en el ránking musical estadounidense, trabajos que realizaron con el baterista Kenney Jones, antes de que la banda se separase en 1983. The Who volvió a reagruparse para participar en el Live Aid, en el vigésimoquinto aniversario de la banda y en la gira de Quadrophenia en 1996 y 1997. En 2000, los tres miembros originales supervivientes trabajaron en la grabación de un nuevo material, pero sus planes se estancaron temporalmente debido a la muerte de Entwistle en 2002, a los 57 años de edad. Townshend y Daltrey continuaron con el trabajo de la banda, lanzando en 2006 Endless Wire, que alcanzó el Top 10 en Estados Unidos y el Reino Unido. The Who fue incluido en el Salón de la Fama del Rock en 1990, en su primer año de elegibilidad, describiéndolos como «Primeros contendores, en la mente de muchos, por el título de la banda más grande en el mundo del rock». La revista Time expresó en 1979 que «Ningún otro grupo ha llevado el rock tan lejos». Rolling Stone escribió: «Junto con The Beatles y The Rolling Stones, The Who completa la santísima trinidad del rock británico». Recibieron el Lifetime Achievement Award de la British Phonographic Industry en 1988 y de la Grammy Foundation en 2001, por las significativas y excepcionales contribuciones creativas en el campo de la grabación En 2008 Daltrey y Townshend fueron honrados con el Premio Kennedy en su trigésima primera edición. El mismo año, VH1 Rock Honors rindió homenaje a The Who, donde Jack Black de Tenacious D los llamó «La banda más grande de todos los tiempos». Se suele referir a la banda como el eslabón entre el rock psicodélico y el punk rock, debido a las claras influencias que ejercerían sobre grupos posteriores como Sex Pistols o Ramones, tanto musical como líricamente, mostrando tendencias revolucionarias y rebeldes. También se considera fundamental en la creación y desarrollo del hard rock y el heavy metal, manteniendo fuertes conexiones con bandas como Led Zeppelin.

The Who are an English rock band that formed in 1964. Their classic line-up consisted of lead singer Roger Daltrey, guitarist Pete Townshend, bass guitarist John Entwistle, and drummer Keith Moon. They are considered one of the most influential rock bands of the 20th century, selling over 100 million records worldwide and holding a reputation for their live shows and studio work. The Who developed from an earlier group, the Detours, and established themselves as part of the pop art and mod movements, featuring auto-destructive art by destroying guitars and drums on stage. Their first single as the Who, "I Can't Explain", reached the UK top ten, followed by a string of singles including "My Generation", "Substitute" and "Happy Jack". In 1967, they performed at the Monterey Pop Festival and released the US top ten single "I Can See for Miles", while touring extensively. The group's fourth album, 1969's rock opera Tommy, included the single "Pinball Wizard" and was a critical and commercial success. Live appearances at Woodstock and the Isle of Wight Festival, along with the live album Live at Leeds, cemented their reputation as a respected rock act. With their success came increased pressure on lead songwriter and visionary Townshend, and the follow-up to Tommy, Lifehouse, was abandoned. Songs from the project made up 1971's Who's Next, which included the hit "Won't Get Fooled Again". The group released the album Quadrophenia in 1973 as a celebration of their mod roots, and oversaw the film adaptation of Tommy in 1975. They continued to tour to large audiences before semi-retiring from live performances at the end of 1976. The release of Who Are You in 1978 was overshadowed by the death of Moon shortly after. Kenney Jones replaced Moon and the group resumed activity, releasing a film adaptation of Quadrophenia and the retrospective documentary The Kids Are Alright. After Townshend became weary of touring, the group split in 1982. The Who occasionally re-formed for live appearances such as Live Aid in 1985, a 25th anniversary tour in 1989 and a tour of Quadrophenia in 1996. They resumed regular touring in 1999, with drummer Zak Starkey. After Entwistle's death in 2002, plans for a new album were delayed. Townshend and Daltrey continued as the Who, releasing Endless Wire in 2006, and continued to play live regularly. The Who's major contributions to rock music include the development of the Marshall stack, large PA systems, use of the synthesizer, Entwistle and Moon's lead playing styles, Townshend's feedback and power chord guitar technique, and the development of the rock opera. They are cited as an influence by hard rock, punk rock and mod bands, and their songs still receive regular exposure.

domingo, 15 de mayo de 2016

Mike Oldfield cumple 63 años

Michael Gordon Oldfield (Reading, Reino Unido, 15 de mayo de 1953) es un músico, compositor, multiinstrumentista y productor británico. l padre del músico, Raymond Oldfield, adquirió una guitarra cuando servía en la Royal Air Force en Egipto durante la Segunda Guerra Mundial. Mike recuerda cómo su padre "solía tocar la guitarra cada Nochebuena, cantando la única canción que sabía tocar, "Danny Boy". Mike también atribuyó su temprano interés por la música al hecho de haber visto de niño al virtuoso guitarrista Bert Weedon: "Le vi en la tele cuando tenía siete años y enseguida convencí a mi padre para que me comprara mi primera guitarra. De hecho, creo que de no haber sido por Bert nunca hubiera llegado a ser lo principal en mi vida". Los Oldfield se convirtieron en una familia ligada a la música: el hermano mayor de Mike, Terry Oldfield, es un compositor de prestigio en el campo de la música para documentales televisivos, y tiene varios álbumes en el mercado; su hermana, Sally Oldfield, consiguió un gran éxito a principios de los 80 con el tema vocal Mirrors, y en la actualidad continúa en activo. A la edad de 10 años, Mike ya componía piezas instrumentales para guitarra acústica. La guitarra era para él más que un instrumento, era una vía de escape de una situación familiar que fue empeorando y apartándolo del mundo exterior durante mucho tiempo. A lo largo de esa década, la escena musical acústica había gozado de muy buena salud, debido al resurgimiento de la cultura folclórica británica que tuvo lugar en las décadas anteriores. Fue en uno de los muchos clubes dedicados a este movimiento donde el joven Mike empezó a darse cuenta de que su virtuosismo musical era del agrado del público. "Tenía dos instrumentales de 15 minutos cada uno, que tocaba en los clubes de folk locales en los que iba repasando todos los estilos", decía. "Incluso desafinaba las cuerdas totalmente y las doblaba sobre el mástil y hacía todo tipo de cosas. En cuanto me daban vacaciones en la escuela, pasaba la semana entera practicando y tocando la guitarra". Probó también con la música eléctrica, tocando piezas instrumentales de The Shadows en un grupo amateur. Cuando Mike cumplió 13 años, la familia Oldfield se trasladó a Romford, Essex. En 1967 dejó la escuela y junto con su hermana Sally formó The Sallyangie, un dúo folk-hippie de voz y guitarra. Firmaron por la compañía Transatlantic, que les editó el álbum "Children of the Sun" en 1968 y el single Two Ships en 1969. Por esta época el toque de guitarra de Mike fue fuertemente influido por el "folk barroco" popularizado por John Renbourn, líder de Pentangle y Bert Jansch. Después de un año, llegó el fin de Sallyangie.

Michael Gordon "Mike" Oldfield (born 15 May 1953) is an English musician and composer. His work blends progressive rock with world, folk, classical, electronic, ambient, and new-age music. He is best known for his 1973 album Tubular Bells – which launched Virgin Records and became a hit after its opening was used as the theme for the film The Exorcist – and for his 1983 hit single "Moonlight Shadow". He is also known for his rendition of the Christmas piece "In Dulci Jubilo". Oldfield has released more than 20 albums with the most recent being a rock album titled Man on the Rocks, released in 2014. Mike Oldfield's parents are Raymond Oldfield, a general practitioner, and Maureen Liston, an Irish nurse. His sister Sally and brother Terry are also successful musicians and have appeared on several of Mike's albums. He also had a younger brother, David, who had Down's syndrome and died in infancy. Oldfield was born in the Battle Hospital in Reading, Berkshire, and he attended St. Joseph's Convent School, Highlands Junior School, St. Edward's preparatory school, and Presentation College in Reading. When he was 13, he moved with his parents to Harold Wood in Essex and attended Hornchurch Grammar School, where, having already begun his career in music, he took just one GCE examination, in English. Oldfield's career began fairly early, playing acoustic guitar in local folk clubs. At this time, he already had two 15-minute instrumental pieces in which he would "go through all sorts of moods", precursors to his landmark 1970s compositions. In his early teens, Oldfield was involved in a beat group playing The Shadows-style music (he has often cited Hank Marvin as a major influence, and would later cover The Shadows' song "Wonderful Land"). In 1967, Oldfield and his sister Sally formed the folk duo The Sallyangie and, after exposure in the local folk scene, were signed to Transatlantic Records. An album, Children of the Sun, was issued in 1968. After The Sallyangie disbanded, he formed another duo, called Barefoot, with his brother, which took him back to rock music. In 1970, Oldfield joined The Whole World – former Soft Machine vocalist Kevin Ayers's backing group – playing bass and occasionally lead guitar. He is featured on two Ayers albums, Whatevershebringswesing and Shooting at the Moon. The band also included keyboardist and composer David Bedford, who quickly befriended Oldfield, encouraged him in his composition of an early version of Tubular Bells and later arranged and conducted an orchestral version of the Tubular Bells album. Oldfield was also the reserve guitarist for the musical Hair and played with Alex Harvey. Having recorded sections of this early version of Tubular Bells as demo pieces, Oldfield attempted to persuade record labels to take on the Tubular Bells project. Nothing came of his efforts until September 1971, when he attended recording sessions at The Manor Studio – owned by a young Richard Branson and run by engineers Tom Newman and Simon Heyworth – as bass guitarist for the Arthur Louis Band. Branson already had several business ventures and was about to start his own record label, Virgin Records. Newman and Heyworth heard some of Oldfield's demo music and took it to Branson and Simon Draper, who eventually gave Oldfield one week's worth of recording time at The Manor. During this week, he completed "Part One" of Tubular Bells; "Part Two" was then compiled over a number of months.

Baron Rojo


Barón Rojo es un grupo español de heavy metal, formado en 1980 que consiguió un cierto éxito internacional a principios de la misma década. Barón Rojo nació de la unión de cuatro músicos: los hermanos Armando y Carlos de Castro, José Luis Campuzano, también conocido como "Sherpa", y Hermes Calabria. Los hermanos Carlos y Armando de Castro permanecieron en el grupo Coz hasta 1980, momento en que las relaciones del grupo se deterioraron y el grupo se dividió en dos. Los hermanos de Castro, junto al cantante y bajista José Luis Campuzano y el batería uruguayo Hermes Calabria, anteriormente en el grupo de rock progresivo Psiglo, fundaron Barón Rojo, mientras que la otra mitad del grupo Coz continuó con su carrera publicando algunos discos más. Una vez formado, el grupo debuta a comienzos de 1981 con el álbum Larga Vida al Rock'n Roll, publicado por la compañía Chapa/Zafiro. Lanzan como primer single el tema Con botas sucias, cuyas siglas aluden veladamente a CBS, la compañía discográfica que editaba los discos del anterior grupo de los hermanos De Castro (Coz). El disco está dedicado a la memoria de John Lennon, que había sido asesinado recientemente. El álbum obtiene el disco de oro, lo que les proporciona actuaciones por toda España y comentarios en televisión, radio y prensa. Gracias a los beneficios del primer LP, el grupo se traslada a Londres, donde graba su segundo trabajo titulado Volumen Brutal. Éste se graba en los estudios Kingsway de Ian Gillan, cantante de Deep Purple, en sólo dos semanas. De este disco existen dos versiones: Una grabada en castellano y otra en inglés con la compañía "Kamaflage", que adquirió los derechos del disco para su venta en Europa. Tanto la versión en castellano como la inglesa triunfan en Inglaterra y en otros lugares de Europa. Volumen Brutal vendió más de dos millones de copias.2 Barón Rojo "bombardean" Inglaterra con temas como Los rockeros van al infierno, Incomunicación o Resistiré (Stand Up en inglés), con el que alcanzan el aplauso de parte de la prensa especializada y logran encabezar las portadas de algunas revistas especializadas como Kerrang!. El 27 de agosto de 1982 Barón Rojo actúa junto a Iron Maiden, Gary Moore, Marillion, Twisted Sister y M.S.G. en el "Reading Festival 82". De Volumen brutal merece mención especial el tema Concierto para ellos, dedicado a Bon Scott y otros músicos de rock fallecidos. En 1983 se publica el tercer disco, titulado Metalmorfosis, grabado también en Londres. Aparecen en él temas como Casi me mato, El malo y Tierra de vándalos, así como el tema más sentimental de la banda: "Siempre estás allí". En 1984 sale a la venta un disco doble en directo titulado Barón al rojo vivo grabado con los más avanzados sistemas de la época. El disco, incluye cuatro canciones nuevas entre sus hits más conocidos ("Campo de concentración", "El mundo puede ser diferente", "Mensajeros de la destrucción" y "Atacó el hombre blanco"), así como una pequeña versión instrumental de "Whole lotta love" de Led Zeppelin ("Muchísimo amor") y las instrumentales "Czardas" y "Buenos Aires", esta última dedicada a la capital argentina. En 1985 presentan el disco En un lugar de la marcha con canciones tan conocidas como Hijos de Caín, en la que colabora José Barta a los teclados, y Cuerdas de acero. El año 1986 sale a la venta el álbum en vivo Siempre Estáis Allí, en el cual deleitan a sus fans con los temas que no pudieron entrar en el álbum en vivo anterior, Barón Al Rojo Vivo, producido por la misma banda para Chapa Discos. En 1987, nos entregan su trabajo Tierra de Nadie, producido por Joaquín Torres para Serdisco, el cual fue grabado en "Torres Sonido" de Torrelodones, Madrid, durante los meses de marzo, abril y mayo del mismo año. Con este álbum comienza un período de experimentación en el cuál Barón Rojo busca integrar su estilo compositivo con nuevos elementos. Destacan en este álbum los temas La voz de su amo, Sombras en la noche o la propia Tierra de Nadie, que goza de majestuosas orquestaciones. El álbum No Va Más, de 1988, nuevamente lanzado por la discográfica Serdisco, está enfocado sobre el tema de las apuestas y sus consecuencias, el mismo muestra a un Barón Rojo que experimenta ampliamente con teclados, apreciable en los temas Cansado de esperar y Mil años luz, encontrándonos también con la experimentación de un curioso violín chino (además del banjo) en el extraño tema Celtas cortos, que hace alusión a una famosa marca de cigarrillos. Casi un año después llega su nuevo trabajo, Obstinato, nuevamente producido por Barón Rojo para Serdisco. El álbum fue grabado en los estudios Chamber durante marzo y abril de 1989. En él se deja un poco de lado la línea experimental abierta en los dos anteriores, aunque sin abandonarse completamente. Contiene temas como Vampiros y banqueros, Tren fantasma o Pura sangre, así como una nueva versión más tranquila y relajada del tema Herencia letal, aparecido en Metalmorfosis. Barón Rojo sería la banda de Rock más importante y grandiosa de la historia de España, constituyéndose como emblema del género dentro del país, arrastrando miles de seguidores durante décadas y constituyendo una leyenda nacional dentro de la música rock. Esta formación inicial de Barón Rojo (los hermanos De Castro, Sherpa y Hermes) sería la más célebre, gloriosa y reputada, permaneciendo incólume hasta que Sherpa y Hermes abandonan el grupo en 1990, producto de una suma de factores, tales como mala relación con Carlos y Armando, desilusión causada por una cada vez menor repercusión mediática en España del Heavy metal en general y de Barón Rojo en particular, y agotamiento debido a una década plagada de numerosas giras. A finales del mismo año, Jose Luis Campuzano y Hermes Calabria abandonan la formación, pero los hermanos De Castro deciden continuar con la banda y experimentan con varias formaciones, como la que llevó a Barón Rojo a estar integrado por cinco componentes, al unírseles Pepe Bao al bajo (conocido por bandas como Manzano y, más adelante, O'funk'illo), José Antonio Nogal "Ramakhan" a la batería (de Tritón), y Maxi González (también de Tritón), voz solista en todos los temas.



Barón Rojo are a Spanish heavy metal band, who reached some international success in the 1980s. The band is led by siblings Carlos and Armando de Castro, previously from the band Coz, and it is considered one of the most important representatives of Spanish hard rock bands. "Barón Rojo" in Spanish is "Red Baron", the name of the band is an homage to Manfred von Richthofen, and the eponymous song "Barón Rojo" is about him. They were ranked number 18 on Rolling Stone's "50 Greatest Spanish rock bands" The band released their debut album Larga Vida al Rock and Roll in 1981, and the first single taken from the LP was Con Botas Sucias. It achieved moderate success, earning them several coverage from the media after winning a gold record selling certification. To promote the album, Barón Rojo made a tour around Spain. They moved to London for the recording of their second album Volumen Brutal (1982) on the Kingsway studios, owned by Deep Purple's frontman Ian Gillan. This album was released in two versions: One with the lyrics in Spanish and another sung in English. Bruce Dickinson from Iron Maiden is credited for helping them with the translation. This led the band to international success specially in England, where they graced the cover of music magazine Kerrang!. The album, which included tracks like "Los rockeros van al infierno", "Incomunicación" and "Resistiré" (Stand Up in English) sold two million copies worldwide. On 27 August 1982 Barón Rojo played at Reading music festival, along with renowned bands as Iron Maiden, Twisted Sister and Marillion. In 1983 Metalmorfosis, their third studio album also recorded in London, was released and contained, amongst many other tracks, the well-known ballad "Siempre estás allí". After that, they released their fourth studio album En un lugar de la marcha in 1985 with songs as "Hijos de Caín" and "Cuerdas de acero", as well as two live albums titled Barón al Rojo Vivo (1984) and Siempre Estás Allí (1986). From then on, the band began experimenting with new elements including orchestral compositions, as it can be heard on their 1987 album Tierra de Nadie. By the end of 1989, after they released their album Obstinato, bassist José Luis Campuzano “Sherpa” and drummer Hermes Calabria leave the band, leaving the De Castro brothers with an ever-changing formation, where components as Pepe Bao (bass) and Maxi González (vocals) stayed in the band for just one year, and Antonio del Nogal "Ramakhan" (drums) stayed for four years. Desafío, released in 1992 and recorded in Madrid was produced by guitarist Carlos de Castro with Niko del Hierro on bass and José Antonio del Nogal "Ramakhan" playing drums. After a two compilation albums, the studio album Arma Secreta (1997) and some legal disputes with record company Zafiro about the royalties of the previous albums, BMG released a double compilation album called Cueste lo que cueste, which included 31 hits by the band plus four new songs. 2001 saw the release of the album 20+, an allusion to the more than twenty years of existence of the band, and in 2003 the cover versions album Perversiones saw the light and featured cover versions from bands as Deep Purple, Black Sabbath, Jimi Hendrix, Janis Joplin and AC/DC. Drummer Vale Rodríguez left the band in 2005, a place José Martos took again for the second time. y 2006 the band released Ultimasmentes, in which all the songs were sung by Carlos de Castro, except for the instrumental opening and finale. Ángel Arias and José Martos left Barón Rojo in 2007, just after the live CD and DVD Desde Barón a Bilbao was released, and Tony Ferrer left the band in September 2008. He was replaced by former Ñu bassist Gorka Alegre. They made a reunion concert on June 20, 2009 at the Metalway music festival in Zaragoza, with the original formation including José Luís Campuzano "Sherpa" doing vocals. That same year they released their last album yet: live album En Clave de Rock. After their successful reunion concert at Metalway'09 they reunited again for a tour, starting and finishing in Madrid, with its first concert at "La Riviera" 30 January 2010 and the last at former bullring "Palacio de Vistalegre" 22 October 2011, where they told the concurrence about the filming of a Baron Rojo documentary. This means, that in the past years Baron Rojo has toured with both original and current formations, as well as with Mislata's Symphonic with whom they recorded live album En Clave de Rock (2009).